Четвер, 19.07.2018, 15:22
Вітаю Вас Гість | RSS

САЙТ БЕЇВСЬКОГО НАВЧАЛЬНО - ВИХОВНОГО КОМПЛЕКСУ 

Меню сайту
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 41
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Каталог файлів

Головна » Файли » МЕТОДИЧНА СКАРБНИЧКА » КОНСПЕКТИ УРОКІВ

Володимир Короленко "Сліпий музикант"
06.03.2018, 18:44

Тема: Пошук Петром Попельським свого місця у світі. Образ Максима Яценка, твердість його переконань, увага і повага до інших

(В. Короленко. «Сліпий музикант»).

Мета: Показати духовне становлення обділеної долею людини, скласти сходинки тернистого шляху Петра Попельського до усвідомлення ним свого місця у житті, розвивати навики початкового аналізу мови художнього тексту, допомогти усвідомити житейську мудрість повісті, виховувати милосердя, терпимість, наполегливість у досягненні мети.

Обладнання: портрет В. Короленка, записи на дошці, презентація до «Диктанту без слів», додатки

Тип уроку: урок - дослідження з елементами аналізу мови художнього тексту

Хід уроку

У мене в руках - символічний птах щастя - це моє побажання вам, діти. Я сподіваюся, що сьогодні цей птах щастя дійсно допоможе вам наповнитися новими знаннями, життєлюбністю, а найголовніше - зрозуміти призначення людини у сучасному світі. І ще побажаю вам успішної і плідної роботи на уроці.

І. Вступне слово вчителя (на фоні легкої музики)

На попередньому уроці ми з вами познайомилися з цікавою людиною, російським письменником українського походження Володимиром Галактіоновичем Короленком. Він прожив довге життя, в якому були смерть батька і боротьба за кусок хліба, переслідування і арешти, незворушна стійкість під ударами долі і величезне бажання писати.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Учитель. Для того, щоб переконатися, що ви знайомі з цим письменником, прошу заповнити візитну картку В. Короленка.

А) Візитна картка письменника

Прізвище, імя,

по батькові:

Короленко Володимир Галактіонович

Дата народження:

15 липня 1853

Місце народження:

Житомир

Дата смерті:

25 грудня 1921 (68 років)

Місце смерті:

Полтава

Національність:

українець

Мова творів:

російська

Рід діяльності:

письменник

Роки активності:

1879-1921

Жанр:

оповідання, повість, нарис

Б) Відповіді на запитання:

- Які міста України і яким чином пов’язані з іменем Володимира Короленка?

(Житомир – народився, Рівне – жив і навчався, Крим – у 90-х роках ХІХ ст.. мандрує Кримом, Полтава – проживав 20 років)

- З ким із українських митців дружив В. Короленко?

(П. Мирний, П. Грабовський, М. Коцюбинський)

- Які твори В. Короленка присвячені українській тематиці? («Ліс шумить», «У поганому товаристві», «Без язика», «Сліпий музикант»)

Учитель. А ще Володимир Короленко подарував нам зустрічі з незвичайними героями, які вміють любити, дружити, ділитися найдорожчим і давати життєві уроки своїм читачам. Один із них - Петро Попельський, головний герой повісті «Сліпий музикант». Саме дослідженню шляху його духовного зростання присвячений наш сьогоднішній урок.

ІІ МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Сьогодні, коли в країні триває війна, коли кожної хвилини гинуть люди, ми з вами продовжуємо боротьбу за найкращі людські якості: доброту, співчуття, милосердя, які оселяються у наших душах завдяки добрим, мудрим книгам.

У новелі «Парадокс» В. Короленко писав: «Людина створена для щастя, як птах для польоту». (Епіграф уроку). Ця фраза відома багатьом, але не всі знають другу її частину: «Тільки щастя не завжди створене для неї». Проблему щастя вирішує письменник і у своїй книзі «Сліпий музикант», яка побачила світ у 1886 р.

Для чого ж створена людина? Чи здатна особистість чинити супротив обставинам? Що становить щастя людини? Як їй стати щасливою? Своє розуміння цих питань В. Короленко розкрив на прикладі образу Петра Попельського, головного героя повісті «Сліпий музикант».

 

Запис в зошити дати і теми уроку.

І\/. Робота по темі уроку

  1. «Диктант без слів».

Учитель. Для того, щоб переконатися, що ви знаєте зміст повісті «Сліпий музикант», я покажу вам ілюстрації до твору, а ви підберете до них заголовки і запишете в зошити. (Презентація)

Приблизний запис у зошитах:

1 – Петро і дядько Максим.

2 – На прогулянці.

3 – Наодинці з природою.

4 – Сопілка Йохима.

5 – Евеліна втішає Петруся.

6 – Зустріч зі сліпцями.

7 – Тріумф музиканта.

-​ Про що цей твір? ( Про переборювання перешкод, які стоять перед людиною на її життєвому шляху, розуміння змісту життя).

-​ Ці проблеми виникають лише у людей з фізичними недоліками? (Звісно, що ні. Ці проблеми вирішує кожна людина).

-​ Чому тоді Короленко звернувся до долі сліпого? (Мабуть, щоб показати, що, якщо сліпий зміг досягнути в житті всього, то людина повноцінна тим більше не повинна боятися труднощів).

  1. Літературна гра «У лабіринті запитань».

1. Яке нещастя сталося в родині Попельських?(Їх син народився сліпим.)

  1. Хто із сімї першим зрозумів, що з новонародженою дитиною не все гаразд? Аргументуйте свою думку рядками тексту.

(«Мати не могла заспокоїтися, вона здригалася щоразу, коли чула новий крик дитини», «Серце матері почуло, що разом з новонародженою дитиною прийшло на світ темне, непозбутнє горе, яке нависло над колискою, щоб іти в парі з новим життям до самої могили», «Сльози просочувалися крізь густі вії і тихо котилися по блідих, як мармур, щоках»)

  1. Чому автор так детально описує страждання матері? (Дитина і мати – це нерозривне ціле)
  2. Як мати сприйняла звістку лікаря про ваду сина? («Мати вислухала цю звістку зі спокійним смутком. «Я знала давно», - сказала вона тихо»)
  3. Інформаційна хвилинка.

А) Сліпота́ – повна або майже повна втрата зору. Основною причиною на сучасному етапі розвитку медицини, що викликає сліпоту (до 40% випадків у світі) є катаракта. При цьому за даними ВОЗ, до 80% всіх випадків сліпоти у дорослих можна запобігти або лікувати. В Україні мешкає близько 65 тисяч сліпих осіб. Загалом у світі нараховується близько 314 мільйонів осіб, що мають порушення зору, викликані різними причинами. 45 мільйонів з них є сліпими. Серед них дітей у віці до 15 років за різними оцінками близько 1,4 мільйона. Більше 85% осіб, які страждають на різноманітні порушення зору, мешкають в країнах з низьким і середнім рівнем доходу.

Б) Життя сліпих в Україні. Навчання сліпих ведеться в спеціальних школах-інтернатах. Деякі сліпі працюють на спеціалізованих підприємствах. В Україні з метою реабілітації та працевлаштування у 1933 році була створена організація – УТОС (Українське товариство сліпих), вторинні організації якої створювалися в населених пунктах з високою кількістю незрячих. На 1991 рік в Україні було 79 навчально-виробничих і 111 територіальних первинних організацій, які вирішували на місцях питання побуту, працевлаштування і навчання. Сліпі українці працюють викладачами, програмістами, перекладачами. Вони об'єднуються у громадські спілки. Проте серед незрячих роботу має тільки кожний десятий.

  1. Дослідження міри впливу людей, які оточували Петра, на формування його характеру. Складання схеми.

Учитель. Народження сліпої дитини – це трагедія, біль і матері, і всієї сім’ї, і, звичайно, самої дитини. Що буде з нею в цьому жорстокому світі? Як складеться життя? Дуже багато залежить від самої людини, а ще від тих людей, які зустрінуться на її перехрестях долі.

  1. Давайте дослідимо, як Петро пізнає життя і хто ж допомагає йому в цій нелегкій справі.

- Розкажіть про дитячі роки Петруся. Хто і як його виховував?(Його мати та дядько Максим.)

- В якій атмосфері зростав хлопчик? (Зодного боку його оточу­вала ніжність матері, поетичність її творчої натури, з ін­шого — мужність старого воїна, дядька Максима. Хлопчик зростав в атмосфері любові, тепла, турботливого ставлення.)

- Що відомо про дядька Максима? (Дядько Максим був рідним братом мами Петруся. Він займався навчанням і вихованням хлопця)

- Що єднало дядька і племінника?(Вони обоє мали вади: племінник був сліпий, а дядько не мав ноги.)

- Як ви думаєте, яку роль відіграв дядько Максим у вихованні Петра?(Він вносив «чоловіче» начало, без якого Петро виріс би, наче «теплична рослина», і замкнувся б у собі.)

Перегляд відеофільму

  1. Прийом логічний ланцюжок

Учитель. Давайте знову повернемося до назви твору. Між словами «сліпий» і «музикант» - довгий і тернистий шлях боротьби скаліченої людини за своє щастя, своє місце під сонцем. Петро Попельський цей шлях зумів пройти. І цей шлях – це шлях зростання. Давайте всі разом складемо «Сходинки духовного зростання Петра Попельського».

 

Музикант!

Одруження, син

Мандри зі сліпцями

Дзвонарі

Знайомство з однолітками

Дружба з Евеліною

Сопілка, піаніно – музика

Знайомство з природою

Знайомство з сім’єю і рідним домом

Народження сліпого

Отже, Петрусь зрозумів, що людина повинна боротися за право бути людиною, незважаючи на обставини.

 

  1. «Кольорова палітра»

Учитель. Ми зуміли разом справитися із завданням. Але ще на один момент я хочу звернути вашу увагу. Наше життя різнобарвне. Є в ньому похмурі і яскраві сторінки, сірі, чорні і барвисті. Дай Боже, щоб барвистих сторінок було більше. Давайте до наступного уроку кожен самостійно, слідуючи за складеними нами життєвими сходинками, складемо кольорову палітру життя Петра Попельського. Для прикладу, яким кольором ви зобразите народження сліпої дитини? (Сірим, барв мало, бо ж дитина народилася калікою, але не чорним, бо ж народилася Людина). У цій роботі вам допоможе картка «Символіка кольорів».

Символіка кольорів

Червоний — боротьба, пристрасть, кохання, гнів.

Оранжевий — (поєднання червоного і жовтого). Діяльна творча радість, поставлена на практичну основу.

Жовтий — безумовна енергія, радість, сила, сміх.

Зелений — спокій, нейтральність, зцілення, співчуття.

Блакитний — споглядальний стан, відчуженість.

Синій — манить, кличе, але холодний, втілює активний мислячий процес, сильні емоції духовного порядку, висоту.

Чорний — зло, небуття, підсвідомість, руйнування...

Запис домашнього завдання у щоденники

Підсумок уроку.

Слово вчителя

Щастя кожен з нас розуміє по-своєму. Складовими щастя люди називають роботу, гроші, родину, кохання, кар'єру та ба­гато інших речей.

Для головного героя повісті В. Короленка «Сліпий музикант» Петра Попельського щастя полягає в тому, що він знайшов себе:

Він став музикантом. До свого першого концерту він пройшов тяжкий шлях, на якому були розчарування у собі, горе, сльози, душевна криза. Завдяки дядькові Максиму, Петро знайшов у собі сили перебороти себе, здолати обставини, пов'язані зі сліпотою.

Герой дійсно прозрів, тому що побачив реальне життя, пізнав його і зміг подарувати своє мистецтво людям. Окрім того, Петрові пощастило, що він зустрів Евеліну. Дівчина покохала його і вийшла за нього заміж.. Вона стала для нього не лише подругою, дружиною, а й справжніми ОЧИМА. Отже, він щас­ливий ще й тим, що пізнав кохання, має сім'ю, маленького сина, який народився зрячим. У нього попереду щасливе майбутнє

 

  • Прийом «Дружня порада»

Ось і добігає до кінця наше знайомство з чудовим світом музики, яка зробила з сліпого хлопчика талановитого музиканта. І як своєрідний підсумок уроку, скористаємося прийомом «Дружня порада». Від імені літературного героя дайте своїм друзям поради, які були б важливими у їхньому житті, поради від імені Петруся.

Можливі варіанти

1.Нічого не боятися.

2.Іти до поставленої мети.

3.Вірити в себе.

4. Ніколи не здаватися.

5. Допомагати тим, хто потребує допомоги.

 

Учитель: Я сподіваюся, що ви житимете, наслідуючи свої принципи. Дякую вам за допомогу і підтримку. На прощання хочу подарувати вам таку притчу: «Одна людина знайшла скляний осколок, піднесла його до очей і побачила прекрасний світ: людей, будинки, ліс, гори, річку. Осколок їй сподобався, але здався звичайним, зовсім не цінним. Тоді вона узяла скло і одну його сторону позолотила. Осколок став цінною річчю. Але коли людина знову піднесла його до очей, то не побачила людей, будинків, лісу, гір, річки - всього того, що вона бачила раніше. Вона бачила тільки себе». Я бажаю вам, щоб ви завжди бачили прекрасний світ. Зрозумійте, що істинне щастя поміщене у вас самих. Не витрачайте часу і зусиль у пошуках достатку, радості і душевного спокою у навколишньому світі. Пам'ятайте, щасливий не той, хто отримує, але лише, той, хто дає. Простягайте руку допомоги. Діліться. Посміхайтеся.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток №2

Символіка кольорів

Червоний — боротьба, пристрасть, кохання, гнів.

Оранжевий — (поєднання червоного і жовтого). Діяльна творча радість, поставлена на практичну основу.

Жовтий — безумовна енергія, радість, сила, сміх.

Зелений — спокій, нейтральність, зцілення, співчуття.

Блакитний — споглядальний стан, відчуженість.

Синій — манить, кличе, але холодний, втілює активний мислячий процес, сильні емоції духовного порядку, висоту.

Чорний — зло, небуття, підсвідомість, руйнування…

Додаток №1

 

 

 

 

Візитна картка письменника

Прізвище, імя,

по батькові:

 

Дата народження:

 

Місце народження:

 

Дата смерті:

 

Місце смерті:

 

Національність:

 

Мова творів:

 

Рід діяльності:

 

Роки активності:

 

Жанр:

 

 

Категорія: КОНСПЕКТИ УРОКІВ | Додав: beevozoch
Переглядів: 101 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Життя сайту
ГАРЯЧІ ЛІНІЇ
ГАРЯЧІ ЛІНІЇ

Copyright beevozoch © 2018
uCoz