Четвер, 19.07.2018, 15:28
Вітаю Вас Гість | RSS

САЙТ БЕЇВСЬКОГО НАВЧАЛЬНО - ВИХОВНОГО КОМПЛЕКСУ 

Меню сайту
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 41
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

НАЦІОНАЛЬНО - ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ

Досвід Болгарії як члена НАТО та ЄС (про євроатлантичну інтеграцію)

«Ними пишається Україна» - Методичний матеріал для проведення занять з національно-патріотичної підготовки. 

Короткий опис про героїчні вчинки військовослужбовців.

ФОТОСВІТЛИНИ.

 

 

Здійснення системного національно – патріотичного виховання у Беївському НВК

(з досвіду роботи)

     Становлення української державності, побудова громадянського суспільства, інтеграція України у світове та європейське співтовариство передбачають орієнтацію на Людину, її духовну культуру й визначають основні напрями виховної роботи з молоддю та модернізації навчально-виховного процесу.

Ідеалом виховання виступає різнобічно та гармонійно розвинений національно свідомий, високоосвічений, життєво компетентний громадянин, здатний до саморозвитку та самовдосконалення.

Головною домінантою національно-патріотичного виховання молоді є формування у особистості ціннісного ставлення до навколишньої дійсності та самої себе, активної за формою та моральної, за змістом, життєвої позиції.

Національно-патріотичне виховання є складовою загального виховного процесу підростаючого покоління, головною метою якого є набуття молодими громадянами   соціального досвіду, готовності до виконання громадянських і конституційних обов'язків, успадкування духовних надбань українського народу, досягнення високої культури взаємин, формування особистісних рис громадянина Української держави, фізичної досконалості, моральної, художньо-естетичної, інтелектуальної, правової, трудової, екологічної культури.

Здійснення системного національно-патріотичного виховання є однією з головних складових національної безпеки України.

Національно-патріотичне виховання формується на прикладах історії становлення Української державності, українського козацтва, героїки визвольного руху, досягнень у галузі політики, освіти, науки, культури і спорту.

Національно-патріотичне виховання включає в себе соціальні, цільові, функціональні, організаційні та інші аспекти, охоплює своїм впливом усі покоління, пронизує всі сторони життя: соціальну-економічну, політичну, духовну, правову, педагогічну, спирається на освіту, культуру, науку, історію, державу, право.

 Система  національно-патріотичного виховання молоді  реалізується через виконання таких виховних завдань:

·         забезпечення сприятливих умов для самореалізації особистості в Україні відповідно до її інтересів та можливостей;

·         виховання правової культури, поваги до Конституції України, Законів України, державної символіки - Герба, Прапора, Гімну України та історичних святинь;

·         сприяння набуттю молоддю соціального досвіду, успадкування духовних та культурних надбань українського народу;

·         формування мовної культури, оволодіння та вживання української мови як духовного коду нації;

·        формування духовних цінностей українського патріота: почуття патріотизму, національної свідомості, любові до українського народу, його історії, Української Держави, рідної землі, родини, гордості за минуле і сучасне на прикладах героїчної історії українського народу та кращих зразків культурної спадщини;

·         відновлення і вшанування національної пам'яті;

·         утвердження в свідомості громадян об'єктивної оцінки ролі українського війська в українській історії;

·         формування психологічної та фізичної готовності молоді до виконання громадянського та конституційного обов'язку щодо відстоювання національних інтересів та незалежності держави, підвищення престижу і розвиток мотивації молоді до державної та військової служби;

·         відродження та розвиток українського козацтва як важливої громадської сили військово-патріотичного виховання молоді;

·         забезпечення духовної єдності поколінь, виховання поваги до батьків, людей похилого віку, турбота про молодших та людей з особливими потребами;

·          підтримання кращих рис української нації - працелюбності, прагнення до свободи, любові до природи та мистецтва;

·         сприяння розвитку фізичного, психічного та духовного здоров'я; задоволення естетичних та культурних потреб особистості;

·         виховання здатності протидіяти проявам аморальності, правопорушень, бездуховності, антигромадської діяльності;

·         реалізація індивідуального підходу до особистості та виховання.

Проблема, над якою працює педагогічний колектив: “ Виховання громадянина України, патріота своєї країни, готового самовіддано розбудовувати її як суверенну, незалежну, демократичну державу, здатного виявляти національну гідність, знати свої обов’язки і права, цивілізовано відстоювати їх ”.

   Тому  велика увага приділяється формуванню громадянина – патріота України, створенню умов для реалізації особистості відповідно до її здібностей, суспільних та власних інтересів, виховання громадянина з демократичним світоглядом і культурою, який не порушує прав і свобод людини, виховання в учнів свідомого ставлення до свого здоров’я.

 Форми та методи національно-патріотичного виховання дітей і молоді в сучасних умовах

  Беївський навчально-виховний комплекс, керуючись сформованим соціальним замовлення на ефективні виховні системи та вдосконалені технології виховання патріотизму, уже котрий рік поспіль урізноманітнює концепцію діяльності навчального закладу та створює досить нові конфігурації здійснення виховного процесу.

Реалізація цілей і завдань національно – патріотичного виховання    здійснюється в навчальній, позакласній і позашкільній діяльності та в сім'ї, дитячих та юнацьких об’єднаннях.

В навчанні патріотичне виховання значною мірою зумовлюється змістовими характеристиками освітніх предметів, які сприяють оволодінню системою знань про людину і суспільство. Крім того, оволодіння системою знань формує здатність усвідомлювати місце своєї спільноти серед інших спільнот світу.   

Ефективність патріотичного виховання в позакласній діяльності значною мірою залежить від спрямованості виховного процесу, форм та методів його організації. Серед методів і форм патріотичного виховання пріоритетна роль належить активним методам, що грунтуються на демократичному стилі взаємодії, спрямовані на самостійний пошук істини і сприяють формуванню критичного мислення, ініціативи й творчості.

Педагогічний колектив  НВК працює над проблемою  “Виховання громадянина України, патріота своєї країни, готового самовіддано розбудовувати її як суверенну, незалежну, демократичну державу, здатного виявляти національну гідність, знати свої обов’язки і права, цивілізовано відстоювати їх”. Тому у виховній роботі велика увага приділяється формуванню громадянина – патріота України, створенню умов для реалізації особистості відповідно до її здібностей, суспільних та власних інтересів, виховання громадянина з демократичним світоглядом і культурою, який не порушує прав і свобод людини, виховання в учнів свідомого ставлення до свого здоров’я.   

Патріотичне виховання в  Беївському НВК здійснюється за  різними напрямками

Звертаємо  увагу на важливу роль української мови у формуванні національно самосвідомої особистості. Володіння українською мовою та послуговування  нею  є пріоритетними у виховній роботі з дітьми. Мовне середовище   впливає на формування учня-громадянина, патріота України.   Щороку  проводяться   заходи, присвячені Дню української писемності та мови,   Шевченківські дні. Учні беруть участь у написанні творчих робіт про рідну мову, про справжніх патріотів.

Також не менш важливим є повсякденне виховання поваги до Конституції держави, законодавства, державних символів — Герба, Прапора, Гімну. Проводяться виховні заходи на дану тематику.

В кожному класі є державна символіка. Щопонеділка на загальношкільній лінійці учні, які за тиждень отримали найбільшу кількість оцінок високого рівня мають честь підняти державний Прапор.

У НВК створена музейна  кімната, де розміщено стенди, експонати, які розкривають історію села Беєве до наших часів. Створений  куточок, присвячений подіям на Сході України та нашим односельчанам, які  виконують свій почесний обов’язок у зоні АТО. У  музейній кімнаті проводяться уроки мужності,  виховні години. Історичний матеріал з музею використовується учнями для підготовки матеріалів різноманітних конкурсів, проектів: «Ветеран живе поруч», «Врятувати від забуття», «Як загинуло Беївське підпілля».

У шкільній бібліотеці   постійно поновлюються книжкові виставки на патріотичну тематику. До збройних сил України оформлена виставка «Ось де люди наша слава, слава України», постійно діючі : «Чорні крила Чорнобиля», «Україна – єдина країна», «Про козацькі часи мовою книг», «Література рідного краю». Створюються виставки, підбирається література до Дня Прапора, Дня Незалежності України, Дня української писемності та мови. Для учнів 1-11 класів організовано конкурс віршів, малюнків, оповідей на тему «Моя Батьківщина – Україна». Найкращі з них увійдуть в збірку  НВК.

 Членами учнівського самоврядування  «Міністерства дозвілля»   проведяться позакласні заходи на патріотичну тематику: шоу «Я люблю Україну», вікторина «Знай і люби свій рідний край», фотовиставки - «Україна – єдина країна» та «Моя маленька Батьківщина», вечори відпочинку «Традиції нашого народу». «Міністерство волонтерів» проводять акції («Ми за мир!» «Забуті могили», «Грані добра»),  конкурси малюнків «Україну - мати умій захищати»,  «Напиши листа захиснику України»; організовують   перегляд   патріотичних відеороликів про бійців АТО "Я - захисник. Я цим пишаюсь», «Революція гідності», спортивні змагання «Ми – нащадки козаків» тощо . Допомагали збирати кошти та продукти харчування бійцям, плели маскувальну сітку. Постійно доглядають за Меморіалом Слави, могилою невідомого солдата, надають допомогу по господарству учаснику Другої світової війни Лимарю В.А..

Щороку здійснюються екскурсійні поїздки  різними містами України (Путивль, Харків, Батурин, Суми, Київ, Ромни, Полтава, Івано - Франківськ) де учні відвідували музеї та визначні,  пам’ятні місця.

У навчальному закладі системно здійснюється виховання в учнів громадянської позиції; вивчення та популяризацію історії українського козацтва, збереження і пропаганда історико-культурної спадщини українського народу; поліпшення військово-патріотичного виховання молоді, формування готовності до захисту Вітчизни. Щороку проводяться  загальношкільні масові заходи: загальношкільна лінійка до Дня визволення села від німецько-фашистських загарбників, акція «Запаліть скорботну свічку» до Дня пам’яті жертв Голодоморів, Чорнобильської трагедії, загальношкільна лінійка, присвячена героям Небесної сотні «Вшанування пам’яті українських героїв», вахта пам’яті біля Меморіалу Слави.     

З метою вшанування подвигу учасників Революції Гідності й увічнення пам’яті Героїв Небесної Сотні    проведена загальношкільна виховна година «Промені гідності» та організовано перегляд фільму «Революція гідності», до Дня Перемоги пройшла година пам’яті «1939 - 1945. Ніколи знову», організовано перегляд відеоролику «8 травня – День пам’яті та примирення» (про події часів Другої світової війни та сучасні на Сході України).

Національно - патрiотичне виховання  школярів здiйснюється на прикладах мужностi та героїзму учасникiв революцiйних подiй в Українi у 2004, 2013-2014 роках, учасникiв антитерористичної операцiї в Донецькiй та Луганськiй областях. Неодноразово  проведені зустрічі з учасниками АТО – Іщенко О.О., Валюхом С.М., Дівочим О.І. на теми «Українські військові в усі часи – основа незалежності та безпеки нашої держави»,          «Герої сьогодення - наші земляки», «Вони захищають єдність України», «З Україною в серці», «Героями не народжуються»,   диспут «АТО – міфи та реальні події»,  круглий стіл «Україна – територія гідності та свободи» .

   Водночас важливою складовою нацiонально-патрiотичного виховання  в навчальному закладі є поширення iнформацiї про досягнення наших спiввiтчизникiв та їх внесок у скарбницю свiтової цивiлiзацiї, зокрема у сферах освiти, науки, культури, мистецтва, спорту:

  • засідання круглого столу на теми: «Митрополит Андрей Шептицький - опікун і меценат», «Борис Олійник – Герой України. Життєвий шлях поета», «М. Вербицький – видатний композитор XIX cт. Творчий доробок композитора», історична подорож «Михайло Сергійович Грушевський – перший президент України» .
  • конференція для старшокласників «Роль М. Грушевського в історії українського державотворення»;
  • усний журнал «Роль М. Грушевського у формуванні української незалежності» (5 - 8 кл.);

Класоводи та класні керівники, здійснюючи національно патріотичне виховання школярів, провели такі заходи:

  • 1 кл. – година спілкування «Мир в Україні – мир в Європі»; вікторина «Народознавче лото»; бесіди : « Наші обереги», «Україна – єдина країна», «Мій рід, моя родина, моя Батьківщина» «Що я знаю про Україну?»;
  • 2 кл. -  уявна подорож «Древній Київ –столиця України»,  «Заповідні місця мого краю»; усний журнал «Символи моєї держави», « Патріотизм – нагальна потреба України»,  «Нема без кореня рослини, а нас людей, без Батьківщини»; бесіди – «Ми маленькі громадяни -  патріоти землі, що Україною зоветься», «Значення національного гімну України», «Знати і поважати Герб своєї Вітчизни – обов’язок кожного» ; вікторина «Чи знаєш сій край?»;
  • 3 кл . – години спілкування : « Шануй свій край і батьківщину – неньку», «І на тім рушничкові»,  усний журнал «Поговоримо про народні символи України», «Ми і наша мова», «  Пишаймось тим, що ми українці»;
  • 4 кл. – уявна подорож «День Соборності України», «Подорож Сумщиною», ігри «Що? Де? Коли?», «Моя єдина Україна», родинне свято « Свято нашої родини», виховна година « Буду гідним скрізь і всюди, щоб нести вам радість люди», година спілкування « Про що співає рідна земля? Легенди мого краю»; конкурс юних читців «Рідне слово поєднало серця». Перегляд мультфільмів «Це наше і це – твоє». Написання віршів на тему «Я гордий тим, що українець зроду».
  • 5 - 6 кл. -  бесіди : «Михайло Вербицький – талант відданий Україні», «Хоробрі серця», «Ростемо справжніми патріотами», «Національні символи України»; диспут «Що таке національна самосвідомість?»; виховна година «Стогін вмираючих безвинних людей і тепер чується в моєму серці…»;
  • 7 кл. – бесіди: «Що означає бути патріотом», «Андрей Шептицький – проповідник  духовного життя»,  «М.Вербицький – творець пісні, що стала символом нації», «Традиції моєї  родини у День Святого Миколая», година спілкування «Національні  та народні символи України», виховні години: «День партизанської слави», «Моя рідна Сумщина, мій рідний край, моя земля», «Молюсь за тебе, Україно!»;   
  •  8 кл.- виховні години: « Наші святині», «Лелеки щастя в дім приносять», «Молюсь за тебе ,Україно»; усний журнал «У єдності наша сила», вікторина « Рідний край – Україна», гра « Моя батьківщина. Мандрівка по карті України»;
  • 9 кл. – виховні години : « Гімн –один з національних символів держави. Історія створення», «Вільна, єдина, моя Соборна Україна», «Доля  моєї родини в долі  рідного краю»;
  • 10 кл – бесіди:  «200 – річчя М.Вербицького- автора гімну України», « Відзначаємо 150-річчя від дня народження метрополита Андрея Шептицького), круглий стіл на тему: «День Українського козацтва»,  виховна година «Українські традиції. Хата моя, біла хата»;
  • 11 кл. – виховні години: «Час і досі не загоїв рану – цей одвічний біль Афганістану», « Моє село в роки Другої світової війни», «Гімн – урочиста пісня українців», «Я патріот своєї держави?»,  створення публікації « Я – гідний громадянин України!».  
  • «Україна – моя Батьківщина», «Українські вишиванки -  наче райдужні світанки», «Фестиваль українських страв»,  «Ми діти твої, Україно!», «Масляна – спортивне свято»,  «Сторінками  історії рідного краю», тощо.

Учні навчального закладу є переможцями та активними учасниками районних та обласних конкурсів національно – патріотичного спрямування:

  • «Рідна Сумщина», в районному конкурсі дерев-родоводів сімей  «Нехай завжди квітує дерево родинне», Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка, П.Яцика,  у обласному конкурсі волонтерських загонів «Ветеран живе поруч»,  у районному етапі Всеукраїнського конкурсу робіт фотоаматорів «Моя Україно!»,  у районному етапі Всеукраїнської експедиції учнівської та студентської молоді «Моя Батьківщина  - Україна», у краєзнавчій конференції учнівської молоді «У світі краєзнавчих відкриттів», у районному фестивалі патріотичної пісні, виставці – конкурсі  творчих здобутків юних майстрів народних ремесел «Знай і люби свій рідний край», у районному етапі Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл»  («Джура») у всеукраїнському фестивалі  дитячої та юнацької творчості «Чисті роси» в номінації «театральне мистецтво» – «Живе слово» в номінації - «Живи, Кобзаре, в пам’яті людській!» та ін. .

 З метою виховання бережного ставлення до природи щороку проходить виставка квітково – овочевих композицій,  операції «Збережемо первоцвіти», «Джерело»,   «Годівничка», Всеукраїнські акції «Майбутнє лісу у твоїх руках», «День юного натураліста в Україні»,  «Парад квітів біля школи»,  екологічні екскурсії, олімпіади, свята, конкурси,   пошукова діяльність на екологічну тематику.Національно – патріотичне виховання здійснюється і засобами праці –   це літні табори праці і відпочинку,  ярмарки – продажі кондитерських виробів,   розширення зеленої зони, впорядкування та догляд за подвір’ям НВК, проведення операцій «Озеленення», «Чисте подвір’я».

 Інноваційна діяльність у патріотичному вихованні

В умовах сучасного соціуму,  педагоги часто стикаються з тим, що традиційні форми роботи не завжди дають очікуваного виховного ефекту. Соціально-культурні переваги підростаючого покоління змушують запроваджувати в освітню систему нові форми і технології в реалізації національно-патріотичного виховання.

Тому, з метою підвищення ефективності національно-патріотичного виховання у педагогічній практиці  Беївського НВК на ряду з традиційними формами роботи широко використовуються інноваційні освітні технології. Так, досягненню поставлених виховних цілей сприяло використання інноваційних технологій: проектної технології, дебатної технології та технологій театральної педагогіки, які сприяють підвищенню рівня сформованості патріотизму у підростаючого покоління.

 Метод проектів - одна з педагогічних технологій, яка сприяє реалізації особистісно-орієнтованого підходу в патріотичному вихованні дітей, стимулює інтерес учнів до проблеми, дозволяє оволодівати їм необхідними знаннями і навиками для її вирішення, організовувати проектну діяльність щодо вирішення проблеми, а на виході - практичне застосування отриманих результатів. 

Під час здійснення проектної діяльності діти долучаються до дослідницької  роботи колективної та індивідуальної форми.  Діти  займаються збором і обробкою інформації, вивчають архівні матеріали,  ведуть активну діяльність в музеї. На шкільній конференції – захисті пошуково – дослідницьких робіт були представлені роботи на теми «Спортивна гордість Сумщини»,  «Українські народні ліричні пісні», «Репресовані військовослужбовці 1936-1939рр. уродженці с. Беєве Липоводолинського району», «Як загинуло Беївське підпілля»,  «Я громадянин України», «Спасо-Преображенська церква с.Беєве в історичній спадщині Сумської області», « Т.Г. Шевченко і Сумщина. Історико – краєзнавчий об’єкт в селі Беєве», "Зимові свята українців" та ін.

  Цікавим є досвід проведення методу проектів, присвяченого проблемі родоводу - «Нехай завжди квітує дерево родинне», ми відмітили, що саме завдяки застосуванню цього методу в учнів виховуються такі якості, особливості характеру як повага і відданість батькам, сім'ї, родині, готовність до взаємодопомоги, шанування традицій, звичаїв свого народу, культивується усвідомлення власної національної гідності, честі, внутрішньої свободи, гордості за свою землю і народ, формується високомовна культура.

Ці  заходи дозволяють акцентувати увагу дітей на значущості патріотизму, гуманізму, моральності суспільства.   Дають  можливість відчути причетність до сьогодення та минулого, відчути єдність історії, зацікавити дітей історичною спадщиною нашої країни.  

 Театральне мистецтво є важливим чинником морального, естетичного, громадянського та національно-патріотичного виховання особистості.

Як відомо, саме в юному віці закладається фундамент моральності, засвоюються загальнолюдські моральні норми, формуються вищі почуття, до яких відноситься і почуття патріотизму, і аналізуються шляхи їх виховання. Особлива увага звертається на національно-культурну ідентифікацію, за допомогою якої може здійснюватися занурення дитини в художній світ творів патріотичної спрямованості.

 Об'єктом національно-культурної ідентифікації в цьому випадку є герої, як правило, займають домінуюче становище у творі і викликають у вихованців симпатію. Ототожнення себе з такими персонажами розглядається як один з соціально-психологічних механізмів впливу театрального мистецтва на особистість. Його наслідком є ​​народження у дітей нових почуттів, подібних почуттів улюблених героїв, і виховання відповідних ціннісних орієнтирів.

Пережиті на емоційному рівні факти героїчної історії своєї країни, представлені в театралізованій постановці  народжують почуття гордості і своєї причетності до історії своєї Батьківщини, повною мірою служать цілям виховання громадянина і патріота.

Серед театрально-музичних постанов великі потенційні можливості морально-патріотичного впливу полягають у народних обрядових дійствах. З народними традиціями зв'язане проведення у  Беївському НВК свят «Масляна», «Покрови»,  «Св. Миколая» , тощо. Свята являють собою дійсно цікаве, веселе дійство, несуть неповторний дух народних традицій.

Народні твори ненав'язливо, часто у веселій ігровій формі знайомлять дітей зі звичаями і побутом свого народу, працею, дбайливим ставленням до природи, життєлюбством, почуттям гумору. Вони викликають інтерес дітей, приносять їм радість, створюють гарний настрій, знімають почуття страху, неспокою, тривоги - словом, забезпечують емоційно - психологічне благополуччя. Багатство і різноманітність змісту дитячої народного фольклору дозволяють вибирати найбільш яскраві його зразки. Вони володіють великими художніми достоїнствами і високою пізнавальною цінністю. З допомогою народного фольклору діти знайомляться з життям і побутом свого народу, з кращими зразками народної творчості. Таким чином, долучаючи дітей до культурної спадщини свого народу, ми виховуємо в них почуття патріотизму, а воно невіддільне від виховання почуття національної гордості. На сцені  Беївського НВК поставлені музично-театральні дійства: «Сватання на Гончарівці», «Сорочинський ярмарок», «За двома зайцями», «Не перші гулі», «Назар Стодоля» та багато інших.

Особливо важливими є: інтерес до проведеного заходу у самих дітей, розуміння значущості, важливості, і безпосередня участь дітей у підготовці всіх обраних форм. Дотримання цих умов дозволяє зробити обрані форми патріотичного виховання потужним фактором в розвитку у підростаючого покоління почуття любові до Батьківщини, сім'ї, близьких, відповідальності за сьогодення і майбутнє.

     Застосування наведених форм і методів патріотичного виховання покликане формувати в особистості когнітивні, емоційні та поведінкові компоненти, що передбачають вироблення вмінь міркувати, аналізувати, ставити питання, шукати власні відповіді, критично розглядати проблему, робити власні висновки, брати участь у громадському житті, набувати вмінь та навичок адаптації до нових суспільних відносин, адекватної орієнтації, захищати свої інтереси, поважати інтереси і права інших, самореалізуватися тощо.
Результативність патріотичного виховання великою мірою залежить від того, наскільки ті чи інші форми й методи виховної діяльності стимулюють розвиток самоорганізації, самоуправління дітей, підлітків, юнацтва, молоді. Чим доросліші вихованці, тим більші їхні можливості до критично-творчого мислення, самоактивності, творчості, самостійності, до усвідомлення власних світоглядних орієнтацій, які є основою життєвого вибору, громадянського самовизначення. Вивчивши досвід роботи з учнівською молоддю в контексті національно-патріотичного виховання, виділивши переваги та недоліки, колектив нашого навчального закладу буде працювати над доповненням власної системи виховання.
Вхід на сайт
Пошук
Життя сайту
ГАРЯЧІ ЛІНІЇ
ГАРЯЧІ ЛІНІЇ

Copyright beevozoch © 2018
uCoz